Mire jó és mire nem az online tanácsadás? /
Minden, ami online, az trendi. Így van ez a tanácsadással és előadásokkal is.
Akár személyes életet érintő kérdésekről van szó, akár szervezeti/vezetői tanácsadásról, biztos, hogy előnyökkel és hátrányokkal egyaránt találkozunk. A minap keresett egy kedves hölgy. Időpontot egyeztetett volna, és kérte, hogy hadd ne kelljen személyesen találkoznunk – annak ellenére, hogy pár kilométer a távolság, amit meg kellene tennie a személyes konzultáció kedvéért. Tisztáznunk kellett a következő előnyöket és hátrányokat egyaránt:
Az online tanácsadás előnyei:
- költséghatékony
- időt kímél
- mellőzhető a személyes találkozás
- tömegesen alkalmazható
- mellőzhető a tanácsadói energia-befektetések egy része
- sokkal gördülékenyebbnek ható kommunikáció, az együttműködés illúziója
- szinte alig kell a megjelenő érzelmekkel foglalkozni
Az online tanácsadás hátrányai:
- technikai felkészültséget igényel
- mellőzött a személyes találkozás
- nincs személyes és azonnali visszajelzés sem szóban, sem a gesztusok sem a mimika nyelvén
- nehezen megismerhetők a másik esetlegesen változtatni kívánt reakciói
- nehezen korrigálható az esetleges kommunikációs zavar
- az együttműködés illúziója van jelen
- a megjelenő érzelmek nem, vagy csak nagyon nehezen azonosíthatók, holott a személyes, családi és vezetői tanácsadások során is kulcsfontosságúak lehetnek, mert pontosítják a tényeket
Mikor szükséges mégis az online tanácsadás, mikor képzelhető el, hogy hatékonyan működik?
Véleményem és tapasztalataim szerint egy online – video technikával – folytatott tanácsadás leginkább akkor lehet működőképes, ha a tanácsadási folyamat már személyes konzultációval elkezdődött, biztos alappal bír, és a probléma jellege megengedi, hogy korlátozott – nonverbális - visszacsatolás mellett is működjön a bizalmi kapcsolat.
Valahányszor online tanácsadást kérnél, szükséges a fentiek mérlegelése annak érdekében, hogy hatékony legyen a segítségadás.