Trendi manapság online tanácsadást folytatni. Ennek előnyeiről, hátrányairól írok, és persze arról, hogy mikor van helye a tanácsadási folyamatban ennek a technikának.

Minden, ami online, az trendi. Így van ez a tanácsadással és előadásokkal is.
Akár személyes életet érintő kérdésekről van szó, akár szervezeti/vezetői tanácsadásról, biztos, hogy előnyökkel és hátrányokkal egyaránt találkozunk. A minap keresett egy kedves hölgy. Időpontot egyeztetett volna, és kérte, hogy hadd ne kelljen személyesen találkoznunk – annak ellenére, hogy pár kilométer a távolság, amit meg kellene tennie a személyes konzultáció kedvéért. Tisztáznunk kellett a következő előnyöket és hátrányokat egyaránt:

Az online tanácsadás előnyei:

- költséghatékony
- időt kímél
- mellőzhető a személyes találkozás
- tömegesen alkalmazható
- mellőzhető a tanácsadói energia-befektetések egy része
- sokkal gördülékenyebbnek ható kommunikáció, az együttműködés illúziója
- szinte alig kell a megjelenő érzelmekkel foglalkozni

Az online tanácsadás hátrányai:

- technikai felkészültséget igényel
- mellőzött a személyes találkozás
- nincs személyes és azonnali visszajelzés sem szóban, sem a gesztusok sem a mimika nyelvén
- nehezen megismerhetők a másik esetlegesen változtatni kívánt reakciói
- nehezen korrigálható az esetleges kommunikációs zavar
- az együttműködés illúziója van jelen
- a megjelenő érzelmek nem, vagy csak nagyon nehezen azonosíthatók, holott a személyes, családi és vezetői tanácsadások során is kulcsfontosságúak lehetnek, mert pontosítják a tényeket

Mikor szükséges mégis az online tanácsadás, mikor képzelhető el, hogy hatékonyan működik? 
Véleményem és tapasztalataim szerint egy online – video technikával – folytatott tanácsadás leginkább akkor lehet működőképes, ha a tanácsadási folyamat már személyes konzultációval elkezdődött, biztos alappal bír, és a probléma jellege megengedi, hogy korlátozott – nonverbális - visszacsatolás mellett is működjön a bizalmi kapcsolat. 

Valahányszor online tanácsadást kérnél, szükséges a fentiek mérlegelése annak érdekében, hogy hatékony legyen a segítségadás.